MOTOhouse 06/2021

Červnové číslo voní létem, a tím pádem i pořádnou porcí ježdění. Proto jsme upřednostnili testy motorek, přičemž na paškál jsme si vzali převážně letošní novinky. Přečíst si tak můžete, jak příjemně nás překvapil zbrusu nový Monster+ od Ducati, co skutečně umí tolik očekávané Tuono 660 od Aprilie nebo jak se vodí první Harley-Davidson, který se podle všeho neztratí ani na poušti. Třináct plnohodnotných jízdních testů na 148 stranách opět v rozšířeném vydání.

A tím to zdaleka nekončí. Motorky jsou neustále rozprostírány do stále pestřejší palety a na své si už dnes přijde doopravdy každý. Je tu designově skvěle propracovaný teenagerský Svartpilen 125 od Husqvarny, ďábelsky rychlá Suzuki Hayabusa i král vší univerzálnosti a pohody ve ztělesnění kultovní Hondy NC750X. Třešničkou na dortu nechť je pak pro nadšené fandy exkluzivity srovnání úchvatné MV Agusty F4 Claudio a deset let staré Ducati Desmosedici RR. A je toho daleko víc, stačí se podívat na naše náhledy.

 

001

MH TEST – 2021 Ducati Monster+

Je to vůbec možný? Ten motor přece nemůže mít na papíře „jen“ 111 koní. Přísahal bych, že jich tam je alespoň 130! A to vůbec nepřeháním. Skvěle si bere otáčky a úplně si říká o to, abyste ho nechali pořádně vrtět v horním poli. Pod čtyři tisíce otáček pořád trošku kucká a protestuje, ale i tady je značný posun v kultivovanosti. Oproti starším modelům je tohle nebe a dudy. Motor má komplet nové vnitřky a i na něm se povedlo ušetřit skoro dva a půl kilogramu hmotnosti.

 

002

 

BELLA ITALIA - MV Agusta F4 Claudio vs. Ducati Desmosedici RR

Ať už jde o dokonale tvarovanou supermodelku, nebo SPORTovní motorku v hodnotě přes jeden a půl milionu, všechny z nás přitahují tyhle exotické křivky. Pravda je ale jen jedna – pokud jste zrovna nevybrali ten správný loterijní tiket nebo nemáte nehorázně bohatou tetu, která vám nějakým omylem nechala klíče od domu, na tohle jednoduše nedosáhnete.

 

003

 

MH TEST – 2021 Aprilia Tuono 660

Velká jedenáctka Tuono stojí na samém vrcholu našlapané třídy super naháčů. Motorek, které dokážou přetavit benzin v řev a ten následně na ohromující záplavu rychlosti a vzrušení. Je to kategorie, ve které když nemáš alespoň 160 koní, jako bys vůbec neexistoval. Jakkoliv jsou to naše srdcovky a pohlížíme na ně s tím největším respektem, jedním slovem dodáváme, že naplno využít jejich výkon je v běžném provozu jednoduše nemožné. Jakmile se někde zapomenete na plynu, jedete za tři sekundy dvě stě. Blázinec, ale krásnej.

 

004

 

MH TEST – Husqvarna Svartpilen 125

Všichni jsme o takovém biku jako mladí snili! Továrna Husqvarny se vrhla na plnění snů mladých a přidala se k zástupu cool stopětadvacítek se svým novým Svartpilenem 125. Dváca. A co jako? Zbystřete, nenechejte se odradit malorážkou s malým objemem 125 cm3. Svartpilen 125 je hodně povedený kousek, který rozhodně zaujme svým nadčasovým vzhledem, ale i technikou a jízdními vlastnostmi. A i když si říkáte, že je to opravdu slabý čajíček, věřte mi, že i vy jste kdysi měli o takovém biku vlhké sny!

 

005

 

MH Exklusive - H-D Pan America Special

Jsou věty, u kterých bych nikdy nevěřil, že je napíšu. Tak třeba: „Jedu po šotolině za Davidem Pabiškou.“ Natož pak: „Docela slušně letím po šotolině za Davidem Pabiškou, oba na Harley-Davidsonech.“ První část věty berte s rezervou, dakarská legenda nejspíš pod helmou zívá, zbytek je ale pravda! Svět se mění a kdo se nepřizpůsobí, ten umře. A v Milwaukee se rozhodli, že značka Harley-Davidson to rozhodně nebude. Jak to udělat lépe, než se pustit do jednoho z nejoblíbenějších segmentů motocyklového trhu? Pravda, tohle chtělo hodně odvahy.

 

006

 

FIRST RIDE – nová Suzuki Hayabusa

Celých třináct let trvalo, než nám Suzuki naservírovala novou Hayabusu. Stálo to čekání za to? My už to víme.Obě ručičky letí šíleným tempem nahoru a kontrola trakce ve dvě stě dvaceti zběsile bliká. Zadní Bridgestonka se prodírá vrstvou vody a proti náporu 190 koní nemá žádnou šanci. Rovinka mosteckého autodromu mi najednou připadá mnohem užší a taky zatraceně krátká. Víc než čtyřku tam dneska nedám. Vítejte ve světě zvovuzrozené legendy jménem Hayabusa. Sokolík je zpátky s plnou parádou a má stále mimořádnou formu.

 

007

PŘEDSTAVENÍ novinka– Suzuki GSX_S1000

První generace GSX_S1000 byla představena v roce 2005. Její hlavní devízou pak byla genetická příbuznost s nejlepším superbikovým šasi všech dob, tedy s legendárním modelem K5! Do motorky zapadnete, jako by se pro vás narodila, doslova se propojíte. Zatáčení je rozkoší, protože na širokých gumách se motorka převaluje v obloucích doslova jako v babiččině duchně, přítomna je ale i obrovská potence síly a živočišné agresivity.

 

008

 

PŘEDSTAVENÍ novinka– Triumph Speed Triple 1200 RS

Už to sice dávno nejsou dvě kulatá světla vedle sebe, ale Speed Triple stále diktuje světu, jak má vypadat a hlavně fungovat sériový streetfighter. V Hinckley sice momentálně nemají superbike, který by vysvlékli, ale i tak se výzvy nebáli. Nepochybujeme o tom, že bude. Speed Triple byl vždy motorkou pro fajnšmekry, a ti si ho opět najdou. Spojuje totiž tři velmi podstatné vlastnosti – absolutní SPORTovní zaměření, špičkovou výbavu a jedinečný design. Ten, kdo měl před patnácti lety nad postelí první model 1050.

 

009

 

MH TEST – 2021 Honda NC750X

Bezpochyby to byl můj nejkomentovanější, nejvíc diskutovaný, nejvíc hejtovaný, ale i nejvíc obdivovaný a sdílený článek mé novinářské kariéry. Na začátek je potřeba zdůraznit jednu moc důležitou věc: „Než usedneš za řídítka Hondy NC750X, zahoď svý ego. To sem nepatří!“ Většina motorek je totiž skutečně stvořena hlavně k polechtání majitelova samolibého já. Jsou velké, rychlé, hlasité, drahé, schopné, maximálně vybavené a ty jízdou na nich jasně demonstruješ – tady jedu já!

 

010

 

MH SROVNÁVACÍ TEST: BMW R 1250 GS SE vs. Honda CRF1100L Adventure SPORTs DCT

Očekáváte divoké řádění v terénu? Ne, tentokrát kápněme božskou. I když to většina těchto motorek umí, do terénu se nikdy nepodívá, stejně jako manželčino SUV. Stanou se báječnými partnery pro cestování po asfaltu, navíc nejspíš s nocováním v hotelové garáži. A tak vysíláme dva obtloustlé čtyřicátníky (nebudeme jim přece říkat páprdové) na výlet na okraj východního Německa, aby zjistili, jestli sehr gut nebo yoi.

 

011

 

MH TEST - Yamaha XSR125

Vypadá jako jeho velcí sourozenci dvouválcové XSR700 a tříválcové XSR900. Nejmladší člen SPORTovního dědictví je poháněn kapalinou chlazeným jednoválcem o objemu 125 cm3, stejným jako u MT-125 a YZF-R125. Výkon dosahuje hranice maximálně povolené s řidičským průkazem A1. Jak to tak napovídá, cíl je jasný – uchopit nejmladší a stylové srdce motocyklové komunity. Prostředek pro to, aby se co nejvíce rozrůstala a mladí následně přecházeli k silnějším sestrám. Dost dobře si umím představit situaci, kdy se stroj pořídí do rodiny se záminkou, že se na něm bude učit nejmladší generace.

 

012

 

MH TEST – Yamaha NMAX 125

NMAX je dobrá volba už z pohledu jeho rozměrů. Nebudete mít problém ho v garáži zaparkovat někam „stranou“ a přitom za řídítky rozhodně nemáte pocit, že je to nějaká „mrňavka“. Právě naopak, pohodlí a rozměry byly prvním příjemným překvapením našeho testu. Slovy čísel je to délka 1935 mm, šířka 740 mm a váha jen 131 kilogramů s kompletně dotankovanou nádrží. Úplně to vidím, jak lecjaké velké motorky blednou závistí

 

013

 

SPORT – MotoGP

První pohled do tabulky a máme docela jasno. Na začátku sezony 2021 jsou nejsilnější dvě značky – Ducati a Yamaha. Dál vidíme, že šampionát není výsledkově tak rozkývaný, jako byl ten loňský, a ke stabilizaci poměrů nepochybně přispívá i to, že se organizátorům daří držet kalendáře, tedy neutápět soutěž v neustálých změnách. Samotné týmy tím pádem mají víc možností plánovat, vracet procesy do zaběhlých kolejí a vůbec se lépe koncepčně připravovat závod od závodu.

014

 

SPORT - HISTORIE: Motocyklové Brno rok za rokem 2. díl

Historie brněnské Velké ceny motocyklů se začala psát již v roce 1950, ale její nejslavnější léta spadají do období světového šampionátu, kam byla naše Grand Prix zařazena v roce 1965. S několika krátkodobými výpadky pak setrvala v této elitní společnosti až do loňského roku. Dnešní část třídílného seriálu věnujeme období od přestěhování závodů na nový moderní okruh až do roku 2001, kdy byla Grand Prix naposledy výhradně záležitostí dvoudobých motocyklů.

 

015

 

SPORT – MS Superbike

Splnil se nám velký sen, do České republiky se vrátí světové superbikové závodění. Zajímavost tohoto kroku se zintenzivňuje ještě tím, že se tentokráte nebude závodit na široké autostrádě v Brně, nýbrž na daleko techničtějším a užším autodromu v Mostě. Elitní světoví jezdci se tak budou muset poprat se zcela neznámým profilem trati, vstřebat řadu místních nástrah (včetně tolik diskutovaného retardéru) a také dokázat, že motocykly vycházející ze sériové platformy.

016

SPORT – Road Racing: Jarní cena Brna

Slova předsedy divize Přírodních okruhů CAMS a ředitele Jarní ceny Brna 2021 Petra Civína: „Jsem velmi spokojen. Nakonec vyšlo i počasí, když na závody v sobotu a v neděli vůbec nepršelo. Litovat mohou všichni ti, kteří se Jarní ceny Brna 2021 nezúčastnili.“ Úspěšné zvládnutí akce motivovalo pořadatele k vyhlášení druhého letošního termínu tradičního podniku. Na Masarykův okruh by měli jezdci zavítat na podzim ve dnech 1. až 3. října 2021.

 

017

 

Co máme v tlapách? Elektronická airbagová vesta Helite e-Turtle

Airbagy pro jezdce na motorkách se dlouho zdály jako sci-fi. Technologie jdou ale ohromně kupředu a zkušenosti mluví jednoznačně ve prospěch tohoto produktu. Vyzkoušeli jsme tedy v redakci na vlastní kůži…

018

MH – odcházející svět

Adié staré dobré časy. Večírek končí aneb malé pozastavení nad tím, co bylo běžné, ale pomalu nám ze světa motocyklů mizí a nejspíš se to už ani nikdy nevrátí. Končí doba jednoduchosti. A právě s ní jsme se rozhodli tímto článkem rozloučit. Z motorek stále víc a víc mizející velká svítilna s žhnoucí žárovkou se nám pro tento účel zdála jako nejtypičtější symbol. Nicméně našli jsme jich ještě mnohem víc…

019

 

Motorky, které ty staré dobré časy pamatují

Použití kovu pro kapotování motocyklů bylo ještě donedávna symbolem solidnosti a poctivé myšlenky při konstrukci stroje. Dnes už to moc neplatí, kov se stále více vytrácí, pro zákazníka už není tak důležitý a mnohem víc ho u nové motorky zajímá údaj o její váze. A tohle samozřejmě zákonitě musí vyhrát plast. No jo no, nenaděláme nic… Jenže na takový plastový blatníček si člověk už holt nezaťuká…

020

PŘESTAVBA - BMW R nineT: GO #30 Black Sword

Je to škoda, ale z nových motorek se u nás přece jen moc často customy nestaví, prim pořád hrají starší motorky. Jednu z příjemných výjimek má na svědomí Matěj Sysel a jeho partička Gas and Oil. Motorku jsme měli možnost vidět těsně před finálem, teprve ve dnech, kdy čtete tento článek, se dostává ke svému majiteli. Ten je mimochodem ke Gas Oilu navrátilcem, protože z této dílny už má povedenou Moto Guzzi Le Mans, kterou jste mohli vidět v MOTOhouse 8–9/2020.

 

021

 

DLOUHODOBÝ TEST - CFMOTO 650NK

Proč? Zní jednoduchá otázka většiny kolegů z branže poté, co se dozvídají o CFku v naší garáži. Odpovědi jsou dvě možné, vyberte si. Buď nám český dovozce CFMOTO zaplatil měsíční dovolenou na Seychelách (viz editorial), nebo v nás tahle čínská motorka vzbuzuje velkou zvědavost a zajímá nás, jak se s ní bude žít. A ještě během zajíždění nám vylezlo několik otázek, na které se během roku pokusíme odpovědět:

 

022

 

DLOUHODOBÝ TEST – KTM 1290 Super Duke R

Stokrát si můžete říkat, že už jste na motorkách zažili skoro všechno a téměř nic vás nemůže překvapit. A pak po půl roce znovu sednete na Super Duka a znovu si musíte překalibrovat smysly. Je to skutečný nářez! Něco, na co se jednoduše nemůžete připravit. Stačí o milimetr přidat plyn a on vás doslova katapultuje dopředu. Jezdím na něm už celý rok – na běžné silnici, na závodní trati, do práce, cestuju na něm. A ani v jedné jediné chvíli jsem si nepomyslel „ty jo, mohlo by to jet o kousek víc“. Ani jednou. Ten kopanec do koulí je stále stejně intenzivní jako poprvé.

 

023

20 let MOTOHOUSE: test Yamaha VMAX (r.2009)

Vrátit se vzpomínkou k tomuto testu z roku 2009 byla vlastně povinnost. Nejen neskonale úžasná novinka Yamaha VMax v prvním testu v ČR, ale také díky naší mateřské společnosti ASTRON print poprvé tiskneme MOTOhouse na vlastní tiskárně. A to pro nás znamená nejenom větší flexibilitu, ale pro časopis hlavně větší formát (který už držíme dodneška). Krásná doba, krásná Terka, adrenalin, emoce. Jo, na tohle se vážně dobře vzpomíná…

 

024

 

Nový tištěný MOTOhouse 6/2021

V prodeji od soboty 12. června 2021
cena časopisu 99 Kč (SK verze 3,80 €)
roční předplatné 850 Kč, 899 Kč s katalogem (SK roční předplatné 29 €)
Předplatné Česko: www.send.cz
Předplatné Slovensko: www.ipredplatne.sk

AKCE!

Pokud ale máte v této nelehké době problém jej sehnat, nabízíme pomoc. Napište na mail honza@MOTOhouse.cz lokaci a my vám obratem pošleme přehled našich prodejních míst pro nejbližší okolí.

MH_6_titulka