Proč jezdíme na okruzích a proč bys měl taky

paddock_M41_6904 ve velké velikosti

Proč pořádáme Okruhové dny na SPZkách?

Je to jako v každém jiném sportu nebo aktivitě obecně. Pokud nás něco baví, chceme to umět dělat tak dobře, jak to jen jde. Proto chceme umět motorku dokonale ovládat. Mít ji pod kontrolou v každé situaci. Vědět, co si s ní můžeme dovolit, ale hlavně, jízdu na ní si uživat. Pocit z dobře projeté zatáčky je pro nás nirvánou. Jenže jízda na motorce je velmi komplexní a rozhodně ne jednoduchá záležitost. Rovnováha, jemná motorika, směřování pohledu, pohyb těla. Kdy a jak řadit, jak používat brzdu a plyn. Jasně. Jakmile na motorce už nějakou dobu jezdíte, zaryjí se vám jednotlivé úkony pod kůži tak hluboko, že je budete dělat automaticky a nebudete nad němi muset přemýšlet. K tomu se můžete vyjezdit, což může trvat. Navíc, jak některé věci fungují nepochopíte hned, nebo je nepochopíte vůbec, protože se nikdy nedostanete do situace, která by vám otevřela oči. Setkali jsme se se spoustou motorkářů, co mají najeto desetitisíce kilometrů, ale to vůbec neznamená, že by se jednalo o špičkové piloty. Velmi záleží na tom, jak jste ty kilometry najeli.

Dokonalá trénovací plocha. Tohle jinde nenajdete.

Okruh

Proto jezdíme na okruzích. Jasně, i nám trvalo, než jsme přišli na to, že rychlá jízda na běžné silnici nemá vůbec žádný význam. Pokud nemáte mezi ušima nasráno, rychle pochopíte, že žádnou zatáčku nemůžete projet tak, jak byste eventuelně mohli na závodní dráze. Provoz, ale hlavně ta obrovská nejistota v povrchu, po kterém jedete, vás nutí jet s velkou rezervou. Úplně pomíjíme, pokud na motorce cestujete, to je úplně jiná kapitola. Kvůli cestovatelským radám ale asi na našich stránkách nejste.

Jakmile jsme toto pochopili, přestala nás rychlá jízda v provozu úplně bavit. Nikdy se na běžné silnici totiž nesvezete tak, jako na okruhu. Z Buchláků, Dubé a různých známých motorkářské tras plných rádoby závodníků, se nám ježí chlupy na hřbetě. Všem těm jezdcům, co tam tráví víkendy ježděním tam a zpátky mezi kamiony, chceme ukázat, že to jde i jinak. A proto jsme jako první přišli s konceptem konceptem výuky sportovní jízdy. Kde jinde, než na okruhu. Chceme ukázat ostatním motorkářům, o čem může jízda na motorce být. 

Okruhový den na SPZkách

Začínáme klasicky teorií v učebně. Okruhový den na SPZkách není "motoškolou". Neučíme vás jezdit. Učíme vás základy sportovní jízdy a tomu odpovídá koncept a zaměření hodinu a půl dlouhé teorie. Rozfázujeme si jednotlivé úkony, které na motorce provádíte, do čtyřech úseků. Před zatáčkou, nájezd do zatáčky, vrchol zatáčky a výjezd ze zatáčky. Kdy přidávat plyn, jak zacházet s přední brzdou, jakou stopu volit při průjezdu zatáčkou? Dozvíte se nejenom jak, ale i proč. Proč na motorce vysedávat? Jak ovlivňuje přenos váhy průjezd zatáčkou?

 Nejradši vyvracíme rady kamarádů z benzínky, nebo internetových fór :)

Praxe, Praxe, Praxe

Jsme upřímně rádi, že Automotodrom Brno poskytuje tak dokonalé prostředí pro výcvik. Je to i jeden z důvodů, proč pořádáme ODSPZ primárně v Brně. Na polygonu trénujeme to, co jsme si vysvětlili v teorii. Pohled, pohyb, plyn, brzda. Mnozí z vás si zde dají svoje první kolínko a spousta z vás odjíždí s obroušenými náklonovými hlásiči. Za náš tým instruktorů dáme ruku do ohně. Jsou to spičkoví jedzci a učitelé. Řeknou vám, co děláte špatně a co můžete na své jízdě zlepšit. Nebudou vás jen plácat po zádech, ale dobře míněnými radami vás posunou k lepším a lepším výsledkům. Vlastně už po polygonu jste nadšení z toho, do jakých náklonů se se svou motorkou dostanete a jak "snadno" se na motorce jezdí, když víte jak na to. To nejlepší ale teprve přijde!

Intenzivní 4 hodiny na výcvikovém polygonu vás připraví na velkou dráhu.

Okruh je za odměnu

Možná si myslíte, že je nejlepší způsob, jak někoho naučit plavat, je hodit jej rovnou do vody. Bude kopat a plácat rukama a nad hladinou se asi udrží, znamená to ale, že bude dobrým plavcem? Díky přípravě na polygonu vás učit "plavat" na okruhu nemusíme. Zbyde vám tak prostor soustředit se jen na trať samotnou a volbu ideální stopy. Tu vám v první jízdě ukáží instruktoři. Rozkoukáte se, zjistíte kudy to "vede" a postupně naberete důvěru v motorku a pneumatiky. No a pak už je to jen na vás. 40 minut na závodní dráze se sníženou propustností. Instruktoři se mezi vámi neustále pohybují. Občas se s vámi na pár zatáček svezou, aby vám ještě jednou ukázali, kudy jet.

Žádné auta, žádné limity, ale široký dokonalý povrch.

Naše poselství

Okruhový den na SPZkách začíná v 8 ráno a končí v 8 večer. Je to náročný celodenní program, po kterém budete unavení, ale můžeme vám s jistotou garantovat, že budete odjíždět s úsměvem na tváři. Vaše radost a nadšení z jízdy je pro nás tou nejlepší odměnou. Nemusí se z vás ihned stát nějaký okruhový střelec, to v žádném případě. Uvidíte ale, že se vám na silnici najednou pojede tak nějak snáž, s větším přehledem a jistotou. No a ti z vás, které okruh chytne (pár pacientů už máme na svědomí ;) ), můžou s lehkostí navštívít naše celodenní Okruhové jízdy a věnovat se tréninku. Protože ač bychom se snažili sebevíce, špičkového pilota z vás za jeden den neuděláme, ani kdybychom se rozkrájeli :). To s pokorou uznáme.

Doufáme, že jsme vás tímto článkem nevystrašili a že si nemyslíte, že je okruh pouze pro sportovní motorky. ODSPZ jsou koncipovány tak, aby si je užilo široké spektrum jezdců. Proto u nás úplně bežně najdete cestovní endura, civilní naháče nebo i cruisery. Okruh si můžete vychutnat na jakékoliv motorce a kromě skůtrů a malých kubatur se jích může zúčastnit úplně každý jezdec, který se necítí jako vyložený začátečník.

Máte dotaz? Neváhejte s ozvat na emailovou adresu info@okruhari.cz.

Nezapomeňte nás sledovat na sociálních sítích:

Instagram Instagram-Logo

Facebook       fb_logo

Youtube          Youtube_logo

 

Furt plnej!