
Brzdy motocyklu jsou jeho nejsilnější nástrojem. Brzdy jsou shodou okolností také nejméně využívánou součástí, lépe řečeno, není využíván jejich plný potenciál. Jezdci jsou často nedůslední v práci s brzdovou páčkou a nebrzdí dostatečně silně. K tomu ještě laxně a pomalu zavírají plyn, čímž prodlužují přechod plyn-brzda a celý nájezd do zatáčky je nedbalý. Špatné využívání brzd je jenom posíleno mylnou představou, že abychom zrychlili, musíme brzdit později - to většinou vede k chybám při podřazování, dalšímu tlaku na přední kolo a přepálení nájezdové rychlosti. Místo toho je vhodnější více metodický přístup, který začíná ještě dřive, než se dotknete brzdy.

Volba brzdného bodu
Úplně první věc, kterou si musíte jasně stanovit je brzdný bod před zatáčkou. Pro volbu brzdného bodu existuje několik podstatných parametrů. Předpokládejmě, že se trať teprve učíme. V této situaci si svůj počáteční referenční brzdný bod musíme stanovit s dostatečnou rezervou tak, abychom měli jistotu, že zatáčkou projedeme ve správné stopě. Pokud do zatáčky naletím tak rychle, že minu apex a v půlce zatáčky mě to vynáší na vnější obrubník, je to jednoznačně špatně. Pokud nehoníte poslední vteřinky a desetinky, je vhodné, aby velká většina (řekněme 90%) brzdného manévru proběhla při plně narovnané motorce. Trail braking, tedy brzdění v náklonu, je pokročilá technika, která má své místo až na samotné špičce jezdecké pyramidy.
Jako brzdný bod si zvolte něco fixního. Začátek obrubníků, budka traťového komisaře, metrovník, nebo cokoliv dostatečně blízko tratě, abyste jej zvládli periferně vnímat. Stín, nebo auto traťáka, který jej po polední pauze zaparkuje někde jinde, není vhodný. Neposouvejte svůj brzdný pod zbytečně zbrkle. Dejte si pár kol, dokud nenaberete jistotu a teprve potom jej po malých krocích posouvejte.

Jakou brzdu používat?
Pro maximální brzdný účinek je naprosto zásadní přední brzda. Ta má na starosti 95% veškerého zpomalování. Pokud se bavíme o civilnějších strojích (cesťáky, cestovní endura) zvyšuje se význam zadní brzdy, ale u sportovních motorek je její přínos minimální. Představte si, co se děje s rozložením váhy na motorce při aplikaci přední brzdy. Přední tlumiče se stlačují, veškerá váha jde na předek a zadní kolo ztrácí kontakt s vozovkou. V této situaci je použítí zadní brzdy zbytečné a spíš vám vyrobí problém, než že by vám pomohla. Pokud nemáte ABS na zadním kole, je velice jednoduché takto odlehčené zadní kolo poslat do smyku a to je to poslední co byste chtěli. Správné použití přední brzdy a využití jejího maximálního potenciálu je tedy zásadní.
Co se zadní brzdou?
Pokud nezajíždíte opravdu velmi rychlé časy (Brno pod 2:10, možná i méně), je pro vás zadní brzda v zásadě zbytečná. Za mě je zbytečné ubírat si v nájezdu koncentraci zadní brzdou, když máte na starosti podstatnější věci. Používání zadní brzdy na okruhu považuji za další z pokročilejších technik, kterou pilujete až v momentě, kdy jedete opravdu rychle. Pojďme si ale říct, jakým způsobem můžeme zadní brzdu využívat. Pokud zmáčknete zadní brzdu tesně předtím, než zmáčknete brzdu přední, celá motorka si "kecne" v tlumičích. Na přední kolo půjde méně váhy a motorka bude mít menší tendenci stavět se na přední kolo. Stejně se ale nevyhnete tomu, že při správném brzdění předkem ztrácí zadek kontakt s asfaltem. Jakmile k tomu dojde, můžete zadní brzdu pustit. Zadní brzda je taktéž vhodná pro jemnou korekci rychlosti v náklonu, protože vám nezasáhne do řízení. Můžete ji zmáčknout před horizontem, abyste zabránili zvedání předního kola. Špičkoví piloti zadní brzdu používají k řízení přenosu výkonu na zadní kolo.

Dávkování přední brzdy
OK, takže se soustředíme na brzdu přední. Máme zvolený brzdný bod a víme, kdy začít brzdit. Neméně důležitý je správný nástup na přední brzdu. Nemůžete po ní skočit všemi prsty zmáčknout, co to jde. V lepším případě vám sepne ABS, v tom horším vám okamžitě uklouzne přední kolo, nebo uděláte salto vpřed. Nástup na brzdu musí být plynulý a progresivní. Bohatě vám stačí dva prsty. Nejdříve jdu na brzdu zvolna, nechám přenést váhu na přední kolo. To se rozplácne do asfaltu a tím získá požadovanou přilnavost. Teprve potom mohu brzdný účinek zvyšovat do okamžiku, kdy se začne zadní kolo zvedat. To vám určuje maximální možný brzdný účinek. Říkal jsem, že nástup na přední brzdu musí být pozvolný. Neznamená to ale, že má být pomalý. Rychlý a správný nástup na přední brzdu se odehrává v desetinách vteřiny. Trénujte a postupně zkracujte čas mezi nástupem na brzdu a jejím plným účinkem.
Brzdění do zatáčky, v náklonu - trailbraking
To samé, co platilo u používání plynu, platí pro brzdu. Intenzita brzdného účinku musí být přímo úměrná náklonu motorky. Při narovnané motorce až nějakém minimálním náklonu si můžete dovolít 100% přední brzdy. Jakmile ale motorku sklápíte, musíte brzdu povolovat. Přední kolo se totiž krom brzdy musí vyrovnat i s náklonem. Čím větší náklon, tím méně brzdy si mohu dovolit a v plném náklonu nemůžete na brzdu šáhnout vůbec. Proč je tato technika zrádná a velmi nebezpečná? Nikdo vám nikdy neřekne, jak moc brzdy v jak velkém náklonu si můžete dovolit. Vše závisí od přilnavosti pneumatik a tu ovlivňuje spousta faktorů, jako teplota, povrch, směs pneumatiky a podobně. Špičkoví závodníci mají obrovskou výhodu v tom, že mají stabilní podmínky. Najedou stovky kol se stejnými pneu při stejným podmínkách. Jejich limit přilnavosti je pořád velmi podobný a přesto si to musí poctivě odpadat, než se dovedou na limitu bezpečně pohybovat.

Zvýšení nájezdové rychlosti do zatáčky
Jakmile se naučítě poctivě a důsledně brzdit, je potřeba začít brát v potaz rychlost, ve které dorazíte do vrcholu zatáčky. Velmi pravděpodobně se vám bude ze začátku stávat, že do vrcholu zatáčky dorazíte v příliš nizké rychlosti a bude muset přidat plyn ještě před vrcholem zatáčky. V optimálním případě ale chcete plyn otevřít až na jejím vrcholu. Máte dvě možnosti, jak toho dosáhnout. Buď si zachováte vámi zvolený brzdný bod a brzdný učinek nadávkujete tak, abyste nezpomalili příliš (budete prostě brzdit méně intenzivně), nebo brzdný bod o kousek posunete. Oba přistupy mají své pro a proti. Pokud budete brzdu ke konci brzdného manévru povolovat, bude vaše hlava mnohem více v klidu. Pokud brzdný bod posunete příliš, najednout se do zatáčky řítíte pocitově přiliš rychle. Hlava začně panikařit a vy místo toho, abyste brzdu pustili a motorku sklopili, zůstanete přiliš dlouho narovnaní a minete bod zatočení. Toto eliminuje pouze trénink, nic jiného.

Postupujte pomalu
Vytvoření jistoty na brzdách a získání znalostí, kde přestat brzdit vyžaduje samozřejmě cvik. Na trati můžete experimentovat s různými referenčními body a získáte také lepší pocit při prudkém brzdění. Jděte na to ale pomalu a pozvolna získejte jistotu při práci s brzdovou páčkou. Nezapomeňte nastavit páčku do správné polohy. Nejenom vzdálenost páčky od řídítka ale i výška, ve které se páčka nachází hraje roli. Pokud máte páčku příliš vysoko, budete se na ní muset natahovat poté, co zavřete plyn. Stejně tak rukavice. Příliš volné omezí cit a příliš těsné pak pohyb ruky.
Brzdný manévr je jedním z pilířů našeho Okruhového dne na SPZkách. Pokud se chcete vyvarovat zbytečných chyb, naučit se správně brzdu dávkovat a zaujmout správnou jezdeckou pozici, rádi vás uvidíme.
