TECHNIKA MOTOCYKLU - křidélka - rychlejší nebo ne?

Zvláště po vítězství Daniho Pedrosi v Misanu se začala spousta MotoGP expertů vyjadřovat k “Wingletům” (nebo křidélkům), které se letos začaly hojně objevovat na mašinách seriálu Grand Prix.  Pedrosa je totiž v Misanu neměl…

 

No ale tak jednoduché to zase nebude.  Protože Pedrosa byl bez křidélek na Sachsenringu (dojel šestý), v Silverstonu (dojel pátý) a v Brně (dokonce dvanáctý flek).  Třeba na Red Bull Ringu v Rakousku je naopak měl a dojel na sedmém místě. Takže tahle logika moc neštimuje.

kridelka-01

Ale, možná tohle všechno přece jenom nějaké souvislosti má.  Nesmíme zapomenout, že hodně týmů letos křidélka používá a težko by si je někdo troufnul nařknout z toho, že neví, co dělají.  Například tento rozhovor kolegy Manuela Peciny se šéfem HRC, panem Nakamotou, mnohé odhalí.  Zakecali se spolu v paddocku na britské GP na téma zrušení Wingletů příští sezónu a vůbec o tom jak se bude vyvíjet aerodynamika MotoGP motorek v příštích letech.  V jisté chvíli šel pan Nakamoto na jádro problému:

Nakamoto: “Kámo, proč si myslíš, že Dani nepoužívá Winglety na jeho motorce?”

Pecina: “Fakt nevím! Proč?”

Nakamoto: “Podívej, řeknu ti něco, co nevíš.  Před více než 20 lety jsme v Hondě postavili aerodynamicky dokonalý motocykl.  Testovali jsme ho v Suzuce a čekuj – zajel kolo o více než sekundu rychleji než motorka, se kterou jsme tu sezónu závodili.”

“Víc než sekundu na kolo? To je neuvěřitelný!” koulel očima Pecina “a závodili jste pak s tou motorkou?  Nevzpomínám si, že bych něco podobného viděl.”

Nakamoto: “Nikdo kromě našich inženýrů motorku neviděl. A ne, tenhle bike nikdy nezávodil, protože to v podstatě nebylo možné.

Pecina: “Cože? Proč, z technických důvodů?“

Nakamoto: „Ta motorka byla totálně vyčerpávající na řízení. Ano, byla rychlá, dokonce velice rychlá, více než sekundu na kolo rychlejší, ale žádný jezdec na ní nevydržel víc jak dvě kola.  Jo a mimochodem to byla ta nejškaredější motorka, jakou jsem kdy viděl.“

kridelka-02

Z tohoto krátkého rozhovoru Nakamoto nastínil dvě zajímavá fakta:

  1. Pokud mezi týmy dojde na válku skrze aerodynamiku, Honda je víc než připravená. Mají know how z minulosti a prachy taky…
  2. Změna aerodynamiky motorky má přímý dopad na fyzickou připravenost jezdců a jejich schopnost řídit upravené motorky rychle.  Tímto Nakamoto také osvětlil situaci s tím, proč Pedrosa inklinuje k nepoužívání křidélek. Je to čistě na fyzické vytrvalosti jezdce. Pedrosa je tintítko, měří metršede a váží 50 kilo – to má spoustu výhod, ale jednu velkou nevýhodu- když musí přehazovat motorku ze strany na stranu ve vysokých rychlostech. 

kridelka-03

Tuhle myšlenku jenom potvrzují reakce obou Ducatistů po závodě v Silverstonu.  Jak Andrea Iannone, tak Andrea Dovizioso se oba svěřili, že je motorky během závodu doslova vyždímaly z posledních sil a že v určitých bodech závodu ztráceli kompletní kontrolu nad svými stroji, protože měli unavené pracky.  Iannone si nakonec ustlal a Dovi zmínil, že přemýšlel, že zajede předčasně do garáže a že poslední tři kola byly doslova noční můra.  Stačí mrknout na fotky/videa po závodě. Vypadal, jako by doběhl maratón.  Někdo z týmu Ducati to prý komentoval slovy “Proč mysliš, že zajeli tak dobře v kvalifikaci, ale celý závod prostě nedali?”

kridelka-04

Ok, pojďme tedy ještě dál.  Pokud se budeme držet toho, že na motorce s Winglety se dá zajet rychle jenom hrstka kol, ale celý závod je nad lidské síly, tak jak to, že jezdci Ducati dominovali Rakouskou GP včetně tréninků a kvaldy? Důvodem úspěchu v Alpách je jistá “jednoduchost” Red Bull Ringu. Je tam v podstatě osm zatáček propojených dlouhýma rovinkama, což je naprosto ideální pro Ducati a i Honda v Rakousku dala křidélka na Pedrosův bike. Naopak Silverstone, který má dvakrát více zatáček a časté změny směru jízdy ve vysokých rychlostech, bylo doslova inkviziční mučení pro Maniaca a Doviho.

Takže když se vrátíme k prvotní úvaze a úspěchu Pedrosi v Misanu, tak to pravděpodobně nebylo kvůli křidélkům, ale spíše správná volba pneumatiky a správné načasování všeho okolo.

kridelka-05

Je pravděpodobné, že finální verdikt o zrušení křidélek na sezónu 2017 udělala Dorna hlavně na základě názorů jednotlivých jezdců.  Něktěří vyslovily obavy z toho, že Winglety jsou potenciálně nebezpečné při pádu a že se o ně mohou jezdci zachytit, apod.  Několik jezdců včetně Valentina Rossiho, Daniho Pedrosi, Cala Crutchlowa a Bradleyho Smithe přiznalo, že je nebezpečné jet za motorkou s křidélky ve vysokých rychlostech na cílovkách.  Minulý rok prý Pedrosovi v závodě na Phillip Islandu vzduch, který se všelijak motal za Iannoneho okřídlenou Ducati, nadzvedával přední kolo a rozvlněl mu celou motorku při 340 km/h!  Přední kolo ztrácelo kontakt s afaltem a stávala se neovladatelnou.       

Suma sumárum se tedy zdá, že křidélka mají spíše vice nevýhod, které se jezdci snaží všelijak překonat, protože rychlejší časy na kolo jsou v závodění neodolatelná výzva a piloti MotoGP udělají cokoliv.  Někdy je to ale holt i nad jejich síly…

Zdroj: sportrider.com

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení