5 častých chyb při jízdě na okruhu

Žádný učený z nebe nespadl a v honbě za rychlejšími časy dělají všichni z nás chyby. Pokud si je sami uvědomujeme, je to první krok k tomu, abychom je mohli napravit. Často ale jezdec vůbec netuší, že nějakou chybu dělá. Vybiráme některé z často opakovaných chyb při jízdě na závodní dráze.

technika_jizdy_plyn_01

1. Příliš brzo otevřený plyn

Abyste byli na okruhu rychlí, musíte přidat plyn, že jo. Čím dřív ho přidáte, tím rychlejší budete. Ano, ale má to háček. Abyste dosáhli co nejrychlejšího výjezdu na rovinku a tím i rychlejšího času na kolo, je potřeba od vrcholu zatáčky plyn postupně přidávat, potud všechno ok. Moment, kdy začnete otevírat plyn ovšem musíte správně načasovat. Když jej totiž otevřete příliš brzo, začnete zvětšovat poloměr zatáčení a motorka vás potáhne ven. V ten moment, abyste se na dráhu vůbec vešli, musíte pořád zůstávat ve velkém náklonu. To vám neumožňuje další přidávání plynu a mnohdy musíte naopak ubrat, abyste nevyjeli mimo dráhu. Není důležité, jak rychlí jste na otevření plynu, ale jak rychle můžete otevřít plný plyn.

brzdny_potencial_03

2. Příliš pozdní zatočení

Kdo brzdí, ten ztrácí. S touhle poučkou v hlavě se řítíte k zatáčce. Na poslední chvíli začnete prudce brzdit. Je velká šance, že začnete panikařit a na motorce ztuhnete. Očí ve strachu směřují přímo před a motorka míří rovně do svodidel. Důsledkem toho je, že bod zatočení projedete s narovnanou motorkou pod brzdami. Záleží na profilu zatáčky, ale obecně platí, že byste se pod plnými brzdami v mírném náklonu měli přibližovat zatáčce a se zvyšujícím se náklonem brzdu pouštět.

7_DSC_1880

3. Řešení moc věcí naráz

Nejtěžší při jízdě na okruhu jsou zatáčky :). To je logické. Úkonů, které musíte před zatáčkou zvládnout je hodně. Vysedat, brzdit, podřazovat, pouštět spojku. Nájezd do zatáčky je vhodné si rozfázovat. Ještě než začnete brzdit, vysedněte si. Teprve po vysednutí začínáte brzdit. Jakmile motorka trochu zpomalí, začnete podřazovat a následně zatáčet. Přiřítit se do zatáčky v plným náklonu a do toho pod brzdami vysedat a podřazovat, to není to pravý ořechový.

nejezdit_na_krev_01

4. Bezhlavé kroužení

Stalo se vám někdy, že jste po dvoudenním ježdění na jednom konkrétním okruhu nezrychlili ani o vteřinu? To se stane časem každému. Trať už celkem znáte, máte ji natrénovanou, ale co dál? Proč jsem pořád o několik sekund pomalejší než ostatní? Je načase místo bezhlavého kroužení přemýšlet. Co mám na svých průjezdech udělat jinak můžu odkoukat od rychlejších jezdců. Pak jen nezbývá, než se na konkrétní průjezd soustředit, změnit ho a na čase poznat, jestli to opravdu pomohlo. Důležité je jít krok po kroku a soustředit se vždy na jednu konkrétní věc. Teprve potom, co si ji dostatečně zažijete, přejděte na další.

oci_02

5. Plynulost

Spousta chyb, které jezdci dělají, vyplívají ze zbrklosti. Jsou příliš agresivní na plynu nebo na brzdách a dělají chyby. Ano, abyste byli rychlí, musíte být občas agresivní, ale nejdříve musíte mít dokonale technicky zvládnutou každou zatáčku a teprve potom postupně přidávat na intenzitě a agresivitě. Naučte se nejdříve projet trať plynule, správnou stopou a bez chyb.