TECHNIKA JÍZDY - ovládání plynu

Jak a kdy otvírat plyn? Vetšina jezdců se k plynu chová jako k vypínači: otevřít = jet rychleji, zavřít = zpomalit. Ve skutečnosti je ale plyn mnohem více. Motor ovlivňuje dynamiku motocyklu, především uprostřed zatáčky. Můžeme jej tedy využit k tomu, aby šasi lépe fungovalo.

Neúprosná fyzika 

Když je motor v záběru, tak určité faktory pracují pro náš prospěch. Šasi je více stabilní díky účinku gyroskopického efektu. Přední vidlice je odlehčená, což umožňuje pneumatikám a pérování lépe pracovat a tím i zmenšit riziko pádu na předek. Otevřením plynu dojde ke kompresi zadního tlumiče a tím vyvolá lepší grip zadní pneumatiky. Pokud jste někdy omylem v zatáčce trefili falešný neutrál nebo experimentovali s dobrzďováním motoru před zatáčkou, víte, jak moc může motor ovlivnit chování motocyklu. Bez přidání plynu funguje jak řízení, tak tlumení rozdílně, což může způsobit pár napjatých momentů uprostřed zatáčky.

Ve vrcholu zatáčky (apex) by měl být plyn dostatečně otevřený, aby se usadilo tlumení a aby se zmenšil brzdný účinek motoru. To vám umožní být připraven akcelerovat, jakmile minete apex.

Citlivost plynu

Je důležité si uvědomit, že přidání plynu nemusí vždy způsobit zvýšení rychlosti. Lehké přidání plynu obvykle nestačí na to, aby motorka překonala tření a aerodynamický odpor a motocykl bude dále zpomalovat. V rychlých zatáčkách data ukazují, že motocykl začíná zrychlovat někdy až pří 20% otevřením plynu. Profesionální jezdci toto znají a otvírají plyn ještě před apexem zatáčky, přičemž motocykl dále zpomaluje. Zkuste si na rovince pustit plyn a pomalu přidávat tak, abyste cítili tah motoru, ale motocykl dál zpomaloval.

Protože motocykl potřebuje výkon k tomu, aby překonal tření a aerodynamický odpor, je možné mít otevřený plyn a přitom zpomalovat. Profíci mají plyn otevřený již před apexem, což jim umožnuje hladký výjezd ze zatáček

Při brzdění byste se měli zapírat koleny o nádrž, čímž odlehčíte paže. Nechte lokty ohnuté. Tím docílíte lepší kontroly nad přechodem mezi brzdovou fází a akcelerací. Jak přecházíte do náklonu, postupně pouštějte brzdovou páčku. Jakmile jste brzdu uplně pustili (ale ještě před plným náklonem) je čas otevřít plyn. Čas, kdy motor dobíhá bez brzdění nebo přidávání plynu, je zapotřebí minimalizovat. Pokročilá technika je stále držet brzdovou páčku dvěma prsty a zbylými přidávat plyn.

plyn

Buďte plynulí

V dlouhých zatáčkách podržte plyn tak, abyste udržovali konstatní rychlost. Vyhněte se tomu, že hrábnete po plynu v okamžiku, kdy si myslíte že jedete v zatáčce moc pomalu. Je lepší hladce a postupně přidávat plyn. Zaprvé, nebudete muset znovu uklapnout, až zjistíte, že jste přidali příliš, čímž zahodíte všechnu tvrdou práci, kterou jste do zatáčky vložili. A za druhé zde hrozí velké nebezpečí highsideru. Buďte plynulí a pokud možno se vyvarujte úplnému zavření plynu.

Čim jemněji budete v této fázi ovládat plyn, tím lépe. Idealně je zapotřebí takové množství plynu, abyste odlehčili hnací ústrojí a předek mašiny, ale zároveň pořád zpomalovali k apexu zatáčky. Za vrcholem zatáčky už pak nepřidáváte plyn z úplné nuly, takže nerozhodíte takovým způsobem šasi. Pomalu přidávejte plyn tak, abyste dosáhli minimální rychlosti přesně v apexu zatáčky, kde již můžete zase zrychlovat. Nejlépe si to vyzkoušíte na delších a rychlejších zatáčkách, kde máte více času, a více tahu k tomu, abyste překonali aerodynamický odpor.

S plynem otevřeným již v apexu zatáčky získáte mnohem lepší výjezd, což se vám oplatí vyšší rychlostí na rovinkách. S trochou praxe zjistíte, že postupné a brzké přidávání plynu přináší mnoho výhod jak pro rychlejší okruhovou jízdu, tak pro bezpečnější jízdu na silnici.