TECHNIKA JÍZDY - správné držení těla

Ergonomický trojúhelník (stupačky, sedlo, řídítka) sportovních motocyklů, číní používání spodní části těla v různých jezdeckých aspektech těžší. Existuje ale spousta způsobů, jak používáním nohou a trupu svoji jízdu udělat rychlejší,  plynulejší a bezpečnější. Sportovní ježdění vyžaduje používání všech vašich dovedností a zrovna spodní část těla je v určitých oblastech klíčová.

DSC_5956

Jak správně sedět?

Největším a nejtěžším úkolem spodní částu těla je podpírat část horní, což vám umožní mít uvolněné ruce. Řídítka slouží jen k zatáčení a jakýkoliv jiný tlak na ně, ať už z nerovností nebo tlakem kterým se o ně opíráme, si rozhazujeme šasi. Ideálně byste se měli držet koleny nádrže pomocí svalů trupu tak, aby na rukou nebyla žádná váha. To platí jak pro jízdu po rovince tak i uprostřed zatáčky.

Výhody to má dvě:

  • Váha vašich paží a horní části těla neovlivňuje řízení, což vám umožní dělat jemné korekce směru.
  • Pokud jsou vaše paže uvolněné, nemají tendenci přidávat nechtěné pohyby, které můžou rozhodit jemnou rovnováhu geometrie řízení, což může vyústit až k rozkmitání řídítek.


Nácvik

Postavte motocykl na stojan, sedněte si na motorku v pohodlné jezdecké pozici. Sevřete nádrž koleny, zatněte břišní svaly a zkuste sundat ruce z řídítek. Ze začátku se možná bez rukou nebudete moci udržet. To znamená, že potřebujete svalovou hmotu právě v těchto oblastech posilnit pomocí dřepů a leh sedů. Cvičte dokuď se nedokážete udržet jenom spodní částí svého těla. Trénujte taky běhěm jízdy, nejdříve na rovinkách, později i v zatáčkách (ale ruce z řídítek nepouštějte :-) ). Chceme dosáhnout nulové váhy na rukou i když jsme vysedlí v zatáčce na závodní trati.

Správné držení těla také může pomoci pérování vyrovnat se s nerovnostmi vozovky. Nechte horní část svého těla pracovat v souladu s motorkou.

DSC_5939
 

Výhody

Další techniku, která využívá spodní část těla použijete i v  zatáčkách. Při přecházení z jedné zatáčky do druhé tlačte na vnitřní stupačku. Pomožte si se stehnem vnější nohy a kotníkem, tak abyste pomohli motocyklu se překlopit. Podivejte se na závodníky, jakým způsobem překlápí své motorky. Všimněte si detailů jejich pohybu, když je motocykl v náklonu a momentu kdy se jezdec přesouvá.

Osvojit si všechny tyto techniky dohromady je náročné. Odlehčení horní části těla, pohlcování nerovností, zatáčení motocyklu. Do toho vysedávání v zatáčkách, zalehávání na rovinkách. Začněte s tím nejdůležitějším, a to s uvolněnou horní částí těla, podpíranou břišními svaly a stehny a postupně si přidávejte. Existuje kompromis mezi uvolněným posezem a vyloženě sportovním. Sami si vyzkoušejte co zrovna vám vyhovuje. Není žádná výhoda v používání techniky, při které vám po pěti minutách zdřevění nohy. Hlavně experimentujte!

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení