TECHNIKA JÍZDY - správné držení těla

Ergonomický trojúhelník (stupačky, sedlo, řídítka) sportovních motocyklů, číní používání spodní části těla v různých jezdeckých aspektech těžší. Existuje ale spousta způsobů, jak používáním nohou a trupu svoji jízdu udělat rychlejší,  plynulejší a bezpečnější. Sportovní ježdění vyžaduje používání všech vašich dovedností a zrovna spodní část těla je v určitých oblastech klíčová.

DSC_5956

Jak správně sedět?

Největším a nejtěžším úkolem spodní částu těla je podpírat část horní, což vám umožní mít uvolněné ruce. Řídítka slouží jen k zatáčení a jakýkoliv jiný tlak na ně, ať už z nerovností nebo tlakem kterým se o ně opíráme, si rozhazujeme šasi. Ideálně byste se měli držet koleny nádrže pomocí svalů trupu tak, aby na rukou nebyla žádná váha. To platí jak pro jízdu po rovince tak i uprostřed zatáčky.

Výhody to má dvě:

  • Váha vašich paží a horní části těla neovlivňuje řízení, což vám umožní dělat jemné korekce směru.
  • Pokud jsou vaše paže uvolněné, nemají tendenci přidávat nechtěné pohyby, které můžou rozhodit jemnou rovnováhu geometrie řízení, což může vyústit až k rozkmitání řídítek.


Nácvik

Postavte motocykl na stojan, sedněte si na motorku v pohodlné jezdecké pozici. Sevřete nádrž koleny, zatněte břišní svaly a zkuste sundat ruce z řídítek. Ze začátku se možná bez rukou nebudete moci udržet. To znamená, že potřebujete svalovou hmotu právě v těchto oblastech posilnit pomocí dřepů a leh sedů. Cvičte dokuď se nedokážete udržet jenom spodní částí svého těla. Trénujte taky běhěm jízdy, nejdříve na rovinkách, později i v zatáčkách (ale ruce z řídítek nepouštějte :-) ). Chceme dosáhnout nulové váhy na rukou i když jsme vysedlí v zatáčce na závodní trati.

Správné držení těla také může pomoci pérování vyrovnat se s nerovnostmi vozovky. Nechte horní část svého těla pracovat v souladu s motorkou.

DSC_5939
 

Výhody

Další techniku, která využívá spodní část těla použijete i v  zatáčkách. Při přecházení z jedné zatáčky do druhé tlačte na vnitřní stupačku. Pomožte si se stehnem vnější nohy a kotníkem, tak abyste pomohli motocyklu se překlopit. Podivejte se na závodníky, jakým způsobem překlápí své motorky. Všimněte si detailů jejich pohybu, když je motocykl v náklonu a momentu kdy se jezdec přesouvá.

Osvojit si všechny tyto techniky dohromady je náročné. Odlehčení horní části těla, pohlcování nerovností, zatáčení motocyklu. Do toho vysedávání v zatáčkách, zalehávání na rovinkách. Začněte s tím nejdůležitějším, a to s uvolněnou horní částí těla, podpíranou břišními svaly a stehny a postupně si přidávejte. Existuje kompromis mezi uvolněným posezem a vyloženě sportovním. Sami si vyzkoušejte co zrovna vám vyhovuje. Není žádná výhoda v používání techniky, při které vám po pěti minutách zdřevění nohy. Hlavně experimentujte!